PROLOG
MALAM SEBELUM PERANG
PANGKALAN UDARA GONG KEDAK, MALAYSIA
Juruterbang pejuang dari 12 Skuadron Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) menamakan misi pengintaian mereka ke Singapura sebagai “penerbangan
tanpa arah”.
Pada
tengah malam, tepat 24 jam sebelum Malaysia dan Singapura berperang, 12
Skuadron melancarkan Sukhoi Su-30MKM Super Flanker, callsign Jengking 04, dari Pangkalan Udara Gong Kedak untuk satu
misi tersebut.
Jet
pejuang buatan Rusia meluncur ke langit hitam, memekakkan telinga setelah
berlepas dari pangkalan udara. Kon api biru-oren dari ekzos jet pejuang enjin
berkembar menusuk gelap malam. Suara gemuruh menggegarkan rumah-rumah kampung
berbumbung zink dan menggegarkan tanah ladang berbatu jauhnya ketika Jengking
04, penerbangan terakhir skuadron penerbangan tanpa arah, memulakan misi
solonya. Sukhoi terbang sehingga 10,000 kaki selaju 400 knot dari pangkalannya
di pantai timur Semenanjung Malaysia, muncungnya menunjuk ke arah barat daya
menuju Kuala Lumpur, ibu kota Persekutuan Malaysia. Jet itu akan melakukan perjalanan
pergi-balik sejauh 1000 kilometer dengan perlahan apabila dapat mencapai
kelajuan dua kali gkamu kelajuan bunyi dan terbang tiga kali gkamu jarak itu.
Pantas,
berkebolehan dan menuju ke Singapura tanpa pemberitahuan, Cik Su, nama
panggilan yang diberi kepada jet tempur Sukhoi oleh askar Malaysia itu, berada
dalam penerbangan recon malam kelima yang dilancarkan skuadron sejak dua minggu
lalu – sebuah langkah yang ditingkatkan oleh Markas Angkatan Tentera Malaysia
dalam tempoh ketegangan dengan negara tetangga Singapura.
Kapten
Sulaiman Taufiq Abdul Bakar, juruterbang pejuang BAE Systems Hawk 208 berusia
31 tahun yang baru-baru ini berpindah ke skuadron tersebut, mengemudi Sukhoi
dari tempat duduk depan dengan Leftenan Kolonel Jarod Jonep, Pegawai Staf
(Gerak) pegawai operasi di 12 Skuadron, di belakang sebagai Pegawai Sistem
Senjata atau wizzo.
Sasaran
mereka ialah Republik Singapura, sebuah negara kota kecil sekitar 500 kilometer
di hujung paling selatan benua Asia. Dengan hanya penerbangan selama 40 jam pada
Su-30, Sulaiman ialah penerbang baharu dalam skuadron. Whizzo berusia 42 tahun
dari Sabah lebih berpengalaman, dengan lebih dari 420 jam mengemudi Su-30MKM.
Jarod ialah mentor teladan yang memberikan perhatian sepenuhnya kepada pesawat
itu. Cik Su tidak bersenjata dan terbang tanpa banyak senjata. Satu-satunya alat
yang dilengkapi adalah kumpulan sayap untuk pengumpulan maklumat elektronik.
Sukhois yang dilengkapi dalam konfigurasi ini dinamakan sebagai Growlerski.
Penerbangan
di dalam wilayah Malaysia pada waktu damai di dalam koridor udara yang dipantau
oleh tentera dan awam ATC, Jengking 04 mempunyai beberapa lapangan terbang
Malaysia berdekatan yang boleh digunakan oleh Su-30 dalam keadaan kecemasan.
Penerbangan recon malam ialah selamat, rutin dan tidak membahayakan. Tidak ada
pingat yang akan dimenangi. Tetapi juruterbang dari 12 Skuadron menikmati misi
seperti itu kerana ia cara mudah untuk mencatat waktu terbang.
Bahayanya
hanya datang dari risiko perlanggaran dengan kapal terbang dari banyak
penerbangan waktu malam yang menuju ke Australia, Eropah, Asia Utara atau
Amerika sepanjang saluran udara yang sesak Malaysia. Strob lampu mereka
berkelip-kelip dari jauh seperti
kunang-kunang yang banyak. Kru yang berwaspada dan penglihatan yang sangat baik
dari kokpit mengurangkan bahaya ini.
Ketika
Jengking 04 sampai di Kuala Lumpur, Sulaiman memiringkan pejuang ke selatan
untuk mengikuti jalan pada peta elektronik. Su-30 tepat mengikuti perjalanan
dan mengikut jadual. Pejuang itu menelusuri Selat Melaka dan menuju ke hujung
semenanjung berbentuk pasu di mana bentuk tanah semaking langsing, menuju pulau
Singapura, seperti titik pada seruan tanda.
Jengking
04 tetap diam di radio walaupun kru terus mengikuti perbincangan seperti
perniagaan antara kapal terbang dan pengawal lalu lintas udara. Cik Su
menghidupkan strob dan lampu hujung sayapnya mematuhi peraturan keselamatan waktu
damai. Mereka tidak perlu bersembunyi kerana membiarkan orang Singapura melihat
Su-30 yang menghampiri ialah sebahagian dari latihan. Singapura tidak
diberitahu terlebih dahulu mengenai penerbangan ini. Tidak perlu. Ini ialah
penerbangan tentera Malaysia yang beroperasi di ruang udara berdaulat. Su-30
memerlukan masa kurang dari 30 minit untuk sampai ke Singapura dari Kuala
Lumpur. Oleh itu, kru hanya berjaga-jaga. Tujuannya ialah untuk menyelidiki
pertahanan Singapura, bukan mengacah Angkatan Bersenjata Singapura untuk sebuah
serangan habis-habisan.
Penerbangan
Malaysia”entah ke mana”menguji bagaimana Singapura mungkin bertindak balas
terhadap pesawat yang tidak dikenali yang menghampiri kota tersebut. Penerbangan
dilancarkan tanpa pemberitahuan awal, memberikan masa yang sedikit untuk
Singapura bertindak balas.
Hairannya,
pasukan sebelumnya tidak mendapat reaksi yang jelas dari Singapura walaupun radar
pertahanan udara darat SAF pasti telah mengesan penerbangan tersebut.
Jengking
04 juga mendapat tindak balas kurang yang sama pada malam itu.
Kini
tiba waktu kegemaran Jarod dalam penerbangan rutin kerana dia dapat menikmati pemandangan
waktu malam Semenanjung Malaysia dari kokpit Sukhoi yang lapang. Sebilangan
besar penerbangan dilakukan secara lurus dan mendatar tanpa manuver yang rumit.
Dan tanpa perlu memantau peringatan ancaman sewaktu misi damai begini. Jarod
sempat mengkagumi pemandangan indah di sekitar Sukhoi. Kanopi kokpit yang lurus
diselimuti langit hitam yang dipenuhi bintang. Sambil melihat di luar
gelanggang kokpit, sinar malam dari pertunjukan cahaya yang mempesona di bawah jet
pejuang, tidak pernah gagal memikat Jarod. Tidak perlu banyak mengguna bantuan
navigasi kerana juruterbang Sukhoi tahu jalan mereka melintasi semenanjung. Dan
panduan terbaik datang dari mercu tanda yang terang. Lampu bandar dari Kuala
Lumpur dan bandar-bandar besar seperti Melaka, Muar dan Johor Bahru berkilau seperti
suar yang menonjol, sementara lalu lintas di sepanjang lebuh raya utama
persekutuan terbentang seperti urat emas di seberang lanskap gelap, menelusuri
bentuk semenanjung ketika Su-30 mendekati Singapura.
Pemandangan
dari 10,000 kaki mungkin tenang dan menakjubkan. Tetapi ketenangan itu seolah-olah
sebuah penipuan kerana Malaysia dan Singapura kemudian terkunci dalam masa
ketegangan mereka yang paling serius.
Mendekati
sempadan Malaysia-Singapura, titik jalan terakhir Su-30 ’ terletak tujuh batu nautika
dari Singapura – kurang dari satu minit waktu terbang ke negara kota dengan
kelajuan yang lalui. Ketika Su-30 mendekati titik jalan, pejuang itu berpaling
ke arah timur untuk melintasi pantai Johor. Melihat ke kanan mereka, kru Su-30
melihat permaidani lampu dari pulau berbentuk berlian yang berkilauan dari satu
hujung cakerawala ke hujung yang lain. Sulaiman mengenali Singapura dengan baik
kerana dia telah belajar di salah satu universiti di mana dia bertemu dengan
bakal isterinya. Dia menganggap pengintaian malam itu sebagai satu kepulangan
seolah-olah dia mempunyai keluarga di kedua-dua sisi sempadan. Secara peribadi,
juruterbang Sukhoi merasa lega kerana penerbangan itu bebas dari insiden dan
dia gembira terbang dan menyelesaikan misi yang mudah.
Sekarang
tiba masanya untuk Growlerski menyelesaikan tugasnya. Dari stesen whizzo, Jarod
mengaktifkan peranti ELINT di pod hujung sayap untuk mengimbas udara untuk pemancaran
elektronik. Dengan pantas, Sukhoi mengesan radar ATC Malaysia di Lapangan
Terbang Antarabangsa Senai dan radar pengawasan dari Skuadron 323, unit radar
pertahanan udara di selatan Malaysia, Bukit Lunchu di Johor. Pejuang itu juga
mengambil isyarat radar dari aerostat radar Tentera Udara Republik Singapura
yang tertambat di Pasir Laba, radar carian udara jarak jauh FPS-117 di Bukit
Gombak dan aktiviti biasa dari radar ATC Lapangan Terbang Changi. Walaupun
dengan ketegangan yang berterusan, tidak ada tanda-tanda keadaan berjaga-jaga
atau aktiviti ketenteraan yang luarbiasa dari Singapura.
Su-30
meluncur tinggi di Johor Bahru, penerbangannya hampir tidak disedari oleh sesiapa
di bandar ini. Pejuang itu mengikuti jalur perak yang merupakan Selat Johor dan
terbang menuju jalur gelap di sebelah timur semenanjung, di mana dataran
pesisir bertemu dengan Laut Cina Selatan. Berlegar di ruang angkasa di Johor,
Su-30 kemudian membelok ke utara untuk mengikuti pantai Malaysia kembali ke
Gong Kedak. Penerbangan entah ke mana kembali ke tempat ia bermula. Dari waktu
berlepas sampai mendarat, Jengking 04 hanya di udara kurang dari dua jam.
Kegiatan
intensif dalam kubu Gong Kedak lebih menarik dari apa yang berlaku di udara. Kru
darat skuadron tidak tidur malam itu. Mereka bekerja untuk mempersiapkan Sukhoi
untuk penerbangan. Semua 18 Super Flankers Su-30MKM terbang dan 12 Skuadron
bangga dengan kemampuan (yang jarang tercapai) untuk menyediakan pesawat 100
peratus.
Menurut
data, jet tempur F-15 dan F-16 Singapura melebihi pesawat perang Malaysia tiga berbalas
satu.
Walaupun
begitu, 12 Skuadron tidak sabar untuk menghantar Super Flankersnya ke udara.
Skuadron pejuang mempunyai muslihat di lengan bajunya kerana Markas TUDM akan
membuat pejuang 25 tan hilang.
SUNGAI PETANI, KEDAH
Walaupun mengikut standard Malaysia, bandar Sungai Petani di
Kedah ialah kawasan perairan yang sunyi dan mungkin tidak akan pernah
dikunjungi oleh kebanyakan rakyat Malaysia. Bandar tepi sungai, yang dikenali
dengan senang hati oleh seperempat juta penduduknya sebagai SP, tetap menarik.
Ini termasuk rizab bakau pesisir kedua terbesar di Malaysia, sawah yang indah
dan masakan tradisional yang hanya terdapat di negeri-negeri utara Malaysia.
Diabaikan
oleh pelancong domestik, bandar terbesar di Kedah berada di radar – secara literal
dan figuratif – unit SAF yang ditugaskan untuk memantau Angkatan Tentera
Malaysia (ATM) ketika awan perang bergelumang.
Berpusat
di Sungai Petani, Rejimen ke-52 Artileri Diraja (52 RAD) ialah unit artileri
roket Tentera Darat paling utara di semenanjung. Walaupun jaraknya yang agak
jauh dari Singapura, Rejimen 52 berada dalam senarai pemantauan SAF.
Tidak
dapat dijangkau dari penerbangan pengintaian RSAF F-16 dan kenderaan udara
tanpa pemandu pada masa damai, keamanan sempadan antarabangsa harus dihormati,
SAF menggunakan buruj satelit pengintaian TeLEOS untuk memantau setiap
pergerakan Rejimen 52. Mata Singapura di langit berkeliaran tinggi di Asia
Tenggara beberapa kali sehari. Satelit TeLEOS sentiasa di angkasa, biarpun hujan
atau panas. Mereka tidak tercabar dan tidak dapat disentuh, kerana Malaysia
tidak mempunyai apa-apa yang dapat menghentikan penerbangan berlebihan oleh
satelit pengintipan.
Rejimen
52 ialah sasaran keutamaan tinggi untuk buruj TeLEOS kerana sistem artileri
roket pelancaran Avibras Astros II yang mempersenjatai unit ini dan batalion
saudaranya, Rejimen 51 yang berpusat di Gemas, mempunyai julat terpanjang di
antara sistem MLRS di Asia Tenggara. Dipasang di trak merentas desa 6x6, MLRS
buatan Brazil mampu dikerah melalui jalan darat ke mana-mana titik di
semenanjung dalam beberapa jam.
Roket Astros
yang dilancarkan dari perbatasan Thailand dapat mencapai sasaran sekitar 90
kilometer di dalam wilayah mereka. Tetapi kehadiran peluncur roket Astros di
perbatasan Thailand-Malaysia hampir tidak akan membahayakan keselamatan negara
Thailand kerana Bangkok, ibu kota kerajaan serta sasaran ekonomi dan
ketenteraan bernilai tinggi, jauh di luar jangkauan Astros.
Ini berbeza
jika pelancar Astros berpaling menghadap Singapura. Sekiranya roket ini
ditembakkan dari Johor, roket Astros mempunyai jarak untuk meluncur sepanjang 1.6
kilometer Selat Johor, melintasi lebar 22 kilometer pulau itu dan dapat sampai ke
pulau Riau Indonesia pada jarak maksimumnya. Sekiranya Singapura berada dalam
jangkauan rejimen Astros, senjata artileri roket taktikal dapat mempengaruhi kedudukan
strategis seluruh pulau.
Tetapi
selagi Rejimen 52 berada di tempatnya, roket Astros Malaysia tidak mengancam sesiapa
pun. Perintah yang mengirim Rejimen 52 ke Johor akan mengubah keseimbangan
ketenteraan dalam beberapa jam jika Malaysia dan Singapura berada di ambang
perang.
Artileri,
Raja Medan Perang, akan membuat kehadirannya terasa.
Ini ialah
senario mimpi buruk perancang pertahanan yang telah lama menggeruni Singapura –
kehadiran dua rejimen artileri roket Astros dalam jarak yang dekat dengan Singapura
mengancam akan mengalahkan pertahanan republik itu sebelum tentera warganegaranya
dapat bergerak sepenuhnya.
Malaysia
tahu mereka berhak memindahkan roketnya ke mana sahaja di dalam kawasan persekutuan.
Sekiranya Singapura menganggap tindakan ini sebagai satu provokasi, maka
jadilah ia.
Malaysia
bersedia untuk menguji jirannya yang lebih kecil. Perancang senario dari Markas
ATM mengira bahawa sikap tentera Malaysia yang kuat tidak akan melintasi ambang
perang kerana Singapura tidak mempunyai kemahuan untuk berperang, dan rakyat
Singapura akan cukup rasional untuk melihat pergerakan rejimen roket untuk apa
sahaja – tidak lebih dari sekadar gerak diplomatik, sebuah tontonan politik sewaktu
tempoh ketegangan.
ATM Markas
akan melihat hasil pembukaan pertaruhan ini.
KEM LAPANGAN TERBANG, KEDAH
Sudah tiba masanya untuk penembak meriam diRaja membuktikan kebolehan
mereka.
Bertekad
untuk menunjukkan kekuatan dan tekad selama tempoh ketegangan, Rejimen 52 menedapat
perintah untuk ke Johor semalaman dengan laju. Kepantasan Rejimen 52 tidak
asing lagi bagi semua penembak di unit ini kerana mereka telah melakukan
pergerakan trans-semenanjung sepanjang 600 kilometer berkali-kali semasa
Eksesais Jengking Selatan.
Yakin dengan
kekuatan mereka, para penembak sudah bersedia.
Di Sungai
Petani, jalan-jalan sepi di sekitar menara jam ikonik di pusat bandar
menunjukkan mengapa tempat itu dilihat sebagai kawasan yang sepi. Ketika tangan
jam berdetak menjelang tengah malam, Jengking Selatan bermula.
Di Blok 16
Kem Lapatan Terbang, Koperal Adam Aziz, pemandu berusia 28 tahun dengan “A” Rejimen
Bateri 52, menunggu di dalam garaj Bateri Alpha di dalam peluncur roket berperisai
Astrosnya, setelah penembak menyelesaikan doa berkumpulan untuk pelancaran yang
selamat. Dia berkongsi kabin dengan komander kenderaannya dan dua penembak
lain. Sedikit tegang namun teruja, Adam mencengkam stereng dengan kedua tangan
ketika dia menunggu pesanan untuk menghidupkan enjin, dan berharap trak
Mercedes-Benz yang boleh dipercayai tidak akan mengecewakannya.
Ikut pesanan dan pandu. Jauhkan jarak dari
kenderaan di hadapan. Komander kenderaan akan lakukan selebihnya. Semudah itu,
anggapan Adam ketika dia mempersiapkan diri untuk perjalanan panjang ke Johor.
Tempat letak
kenderaan Adam di Blok 16 ialah yang pertama di barisan 18 teluk tertutup yang
ditugaskan ke Bateri Alpha. Di belakang pintu merah tanpa tingkap garis MT
terletak hujung tajam Rejimen 52: enam pelancar roket Astros, pos kawalan
bateri sendiri, kenderaan kawalan penembak, bengkel bergerak dan kenderaan
bekalan peluru. Seluruh bateri dikendalikan, diisi bahan bakar dan siap untuk bererak.
Di luar
barisan MT, strob biru pada motosikal polis tentera yang mengawal dari 6
Kompeni Kor Polis Tentera Diraja mengadakan pertunjukan cahaya di dinding garaj
berwarna cokelat terang sementara Polis Tentera menunggu mereka sambil enjin
motor berderam.
Keberangkatan
diselaraskan supaya pintu ke garis MT untuk bateri A, B dan C dan Markas Bateri
terbuka pada masa yang sama. Motor elektrik berpusing, kabel tegang, dan pintu
garaj terbuka sambil kenderaan bergerak secara serentak untuk menunjukkan
kekuatan rejimen sepenuhnya.
Diperintahkan
untuk melaksanakan pelancaran Jengking Selatan, penembak dari Rejimen 52 ingin bangga
dengan cogan kata mereka, Tangkas Gempur.
Rejimen itu
menjangkakan perjalanan semalaman yang mudah ke Johor. Cuaca baik. Penembak
tahu jalannya dan tidak memerlukan peta atau GPS. Mereka mempunyai Polis
Tentera yang akan membantu melancarkan lalu lintas. Satu perkara yang berbeza
dengan latihan biasa ialah isu peluru hidup untuk karbin M-4 mereka. Tetapi komander
bateri mengatakan tiada apa yang perlu dibimbangkan. Itu hanya langkah
berjaga-jaga dan pesanan diturunkan untuk memastikan peluru ditutup di kotak
kadbod mereka. Tiada siapa mengakuinya, tetapi seluruh rejimen dari CO ke bawah
mengesyaki bahawa pelancaran itu hanyalah sebuah pertunjukan politik. Bagi
penembak, tempoh ketegangan dengan Singapura akan segera hilang. Seperti masa-masa
lalu.
Yang pertama
keluar dari kem ialah Polis Tentera
dengan motosikal Honda mereka yang kuat. Berkerut erat seperti pelumba di trek
Sepang, lapan motosikal meraung keluar dari kem sebagai pencari jalan. Polis
Tentera membuat diri mereka dilihat dan didengar. Strob biru di Honda putih
mereka berkelip dengan intensiti yang membutakan. Ketika polis tentera
melintasi Sungai Petani, siren yang meratap membangunkan banyak penduduk ketika
konvoi artileri meluncur melalui kota yang sedang tidur.
Polis Tentera
menghentikan lalu lintas untuk Rejimen 52 bergerak tanpa halangan kerana
rejimen mempunyai perintah untuk sampai ke Johor secepat mungkin. Polis Tentera
menjalankan tugas mereka dengan penuh semangat. Bunyi dari wisel dan baton cahaya
yang melambai menyebabkan lalu lintas terhenti di persimpangan yang menuju ke
Lebuhraya Utara-Selatan, membolehkan konvoi terus berjalan tanpa berhenti.
Banyak
penembak Malaysia mengingatkan bahawa pelancaran itu terasa seperti latihan.
Rejimen 52 penuh keyakinan ketika para penembak telah berlatih untuk saat ini
semasa banyak latihan perang Jengking Selatan. Rujukan geografi mudah difahami
dengan lokasi Johor di hujung selatan semenanjung. Kalajenking melambangkan
hubungan dengan Briged ke-Tujuh Infantri Tentera Darat (7 Briged), yang
merupakan briged tentera yang paling dekat dengan Singapura.
Ketika rejimen
melewati pintu-pintu kem, dua sarjan mencoret waktu keberangkatan di buku nota
mereka. Mereka memerhatikan dengan senyap ketika lampu belakang konvoi dan bunyi
siren pudar di kejauhan. Buku harian operasi Rejimen 52 menunjukkan bahawa ini ialah
jalan keluar terpantas oleh penembak.
Sarjan-sarjan
mereka bukan penembak. Mereka berasal dari unit ATM rahsia yang dirujuk sebagai
Bahagian Aplikasi Perisikan Pertahan atau BAPP – jabatan untuk aplikasi
perisikan pertahanan. Mereka berada di kem untuk mengesahkan bahawa tugas
tambahan telah dilakukan seperti yang diperintahkan oleh Markas ATM. Rejimen 52
menerima arahan khusus untuk memastikan pintu garis MT terbuka lebar. Penembak
bingung, tetapi melakukan seperti yang diberitahu.
Sarjan risik
akur bahawa tempat letak kenderaan kosong di Blok 16 dan garis MT yang lain
terdedah untuk satelit pengintai Singapura yang melintas di atas kepala mereka lihat
bahawa rejimen Astros tidak lagi berada di Sungai Petani.
Dengan
Rejimen 52 yang dilancarkan, rancangan ATM mula bergerak dengan cepat.
LAUT CINA SELATAN
Ketika Rejimen 52 memulakan perjalanan ke selatan, aset
Tentera Laut Diraja Malaysia di Laut Cina Selatan juga menuju ke kawasan pelancarannya
di Johor. Pada malam yang cerah dengan bintang berkelap-kelip, kapal
pengangkutan semi-submersible 42,000
tan, MV Triumph, membawa aset tentera laut Malaysia ke Johor pada 11 knot, kelajuan
terbaik yang dapat dikekalkan oleh enjin diesel yang semakin tua itu, tanpa
melampaui batas. Triumph mengambil masa seminggu untuk berlayar dari Semporna,
dari pantai timur Sabah, ke Laut Cina Selatan. Begitu penting pelayaran ini,
sehingga kapal belayar tanpa henti. Pelayarannya lancar dan bebas dari sebarang
kejadian. Kru aset TLDM yang mempunyai kekuatan 65 orang menyertai kapal angkat
berat yang dilanda karat itu, sambil penumpangnya melihat perjalanan itu
sebagai perjalanan rutin yang mudah.
Aset TLDM,
panji armada bernombor 15, ialah sebuah paradoks. Ia berada di bawah perintah
pertempuran tentera laut Malaysia. Tetapi ia bukan kapal perang dan tidak dapat
bergerak dengan sendiri. Cat perangnya sama warna kelabu dengan kapal perang
Malaysia. Tetapi struktur terapung ini mungkin dilihat sebagai pelantar minyak
yang lain. Kapal sepanjang 4500 tan dan 50 meter ini dirujuk sebagai Pangkalan
Laut. Ia satu-satunya jenis yang ada di Asia-Pasifik.
Nama
penuhnya ialah Pangkalan Laut Tun Sharifah Rodziah – dan ia dinobatkan sebagai
penghormatan kepada permaisuri mantan perdana menteri Malaysia. Sentinel
terapung berlayar menuju grid yang diberi nama Daerah Maritim ke-Tujuh atau
Delta Mike Seven, yang berada di pantai timur Johor.
Tun Sharifah
Rodziah ialah sebahagian daripada kombinasi penembak sensor TLDM. Misinya ialah
untuk memantau jalan laut yang menuju dari Singapura ke Laut Cina Selatan. Sebarang
ancaman yang dikesan oleh pangkalan laut
akan disampaikan kepada penembak – kapal selam serangan diesel-elektrik kelas
Scorpène tentera laut Malaysia – yang kemudian akan menggunakan torpedo dan
anti-kapal Exocet peluru berpandu.
Kamu tidak
dapat mencari pasangan yang lebih sesuai untuk Tun Sharifah Rodziah. Kapal selam,
KD Tunku Abdul Rahman, sempena nama perdana menteri pertama Malaysia yang
merupakan suami Tun Sharifah Rodziah. Memadankan nama mereka, aset TLDM akan
menjalin perkongsian yang kuat dan produktif di Laut Cina Selatan – dan saling
menyokong dalam pertempuran laut yang akan datang ketika kapal perang Singapura
belayar dari Selat Singapura.
LADANG MINYAK KELAPA SAWIT CONFEDERATE ESTATE, PAHANG
Hari kerja biasa di ladang kelapa sawit bermula beberapa jam
sebelum matahari terbit.
Beberapa
kakitangan pertama yang memulakan kerja di ladang yang luas di Pahang ialah
tukang roti. Pagi ini istimewa kerana Ketua ladang berusia 86 tahun datang
dengan tongkatnya untuk memeriksa kedai roti secara peribadi. Ini bukan kedai
roti biasa. Ia ialah patisserie par
excellence yang terkenal kerana membuat pastri Denmark terbaik dan roti
terbaik di Malaysia.
Pengerusinya
ialah seorang berbangsa Denmark dan ekspatriat yang bangga tinggal di Malaysia.
Dia telah menghabiskan seluruh masa kerjanya di persekutuan dan mengabdikan
hidupnya untuk membangun industri minyak kelapa sawit Malaysia. Sepanjang
perjalanan, orang Eropah berambut perang tinggi memutuskan untuk menjadikan
Malaysia sebagai rumahnya. Dia belajar dialek Melayu dan tempatan dan bercakap
dengan lancar. Dia membesarkan empat orang anak di ladang itu, tinggal seperti
penduduk tempatan dan membuat pekerja ladang seperti keluarga besarnya. Kasih
sayang Pengerusi terhadap pekerjanya disambut baik. Selama bertahun-tahun,
pekerjanya yang berdedikasi, membantunya mencapai hasil tertinggi di ladang
kelapa sawit Malaysia.
Pengerusi
bangun lebih awal kerana estet itu mempunyai tetamu istimewa pagi itu, dengan
lebih ramai lagi sedang dalam perjalanan. Parti maju PASKAU elit (Pasukan Khas
Udara) dari unit keselamatan pangkalan udara TUDM yang disebut Skuadron Kawalan
Medan tiba semalam. Platun PASKAU ditugaskan untuk melindungi pesawat tempur
TUDM yang akan mendarat di lapangan udara estet pagi itu.
Pengerusi ialah
seorang pesara Leftenan Kolonel dari Tentera Diraja Denmark dan dia dengan
senang hati menyambut anggota tentera Malaysia ke ladang tersebut.
Markas ATM
mengaktifkan lapangan pemangkas tanaman Confederate
Estate sebagai sebahagian daripada rancangan Rancangan Kontinjensi (RANKON)
untuk membubarkan pesawat tempur Malaysia dari pangkalan udara biasa mereka.
Pihak pendahuluan TUDM akan membantu mengubah lapangan udara menjadi Forward Operating Base untuk jet tempur
supersonik yang dirancang untuk operasi asakan. Rancangan pelancaran RANKON ialah
langkah berjaga-jaga. Ia dirancang untuk mengurangkan kerentanan pejuang TUDM
sekiranya SAF melancarkan serangan udara atau artileri di pangkalan udara
Malaysia.
Terletak di
dataran pantai yang subur di Pahang, lapangan rumput perkebunan terletak secara
strategik antara pangkalan pejuang Singapura dan TUDM di tengah-tengah
semenanjung.
Pegawai
tentera lama merasakan bahawa tempoh ketegangan mesti cukup serius bagi TUDM
untuk mengaktifkan lapangan udara ladang untuk digunakan oleh pesawat
tempurnya.
Pengerusi
itu betul.
RANKON
bukanlah operasi yang sewenang-wenangnya dimulakan oleh perancang pertahanan
Malaysia kerana kos yang diperlukan untuk menggerakkan tenaga kerja, aset ATM
dan peluru hidup yang tinggi. RANKON mengkaktifkan lebih dari 60 lapangan udara
yang ditentukan khas untuk aset sayap tetap dan zon pendaratan untuk helikopter
di ladang dan di hutan. Oleh kerana sumber daya yang besar diperlukan untuk
menyiapkan jalur untuk operasi ketenteraan, RANKON ini hanya diaktifkan di
bawah ancaman perang skala penuh dengan penyerang.
Ribut
politik yang sengit kian bergelora.
You may also like:
Pukul Habis Prologue in English. Click here
Books Kinokuniya in Singapore has stocked Pukul Habis (ISBN 9789811861499). Please visit its main store in Ngee Ann City or Bugis Junction, or check the Kinokuniya online store here. The title is also available from Kinokuniya Malaysia. Please enquire with the KL store.
For readers elsewhere, please check the Amazon sites that serve your location. "Look Inside" function on some sites shows sample pages.